tisdag, oktober 20, 2009

Död i en vecka.

Fick veta i dag att en granne legat död i en vecka i sitt badrum utan att någon upptäckt det. Han låg inne på toan med stäng dörr så det var därför grannarna inte reagerade på lukten vilket jag mindre förstår då vi har ett sammankopplat ventilationssystem. Han hade visst hemtjänst någon gång i veckan men de hade inte slagit larm trots mannen var sjuklig. Det var anhöriga som reagerat till slut.

Det är sorgligt. Det yttersta beviset på att vårt samhälle haltar när människor dör och försvinner utan att någon reagerar på veckor och i bland år. Pensioner ramlar in, hyror betalas automatiskt, månad för månad, år efter år. Grannarna klagar kanske på att avloppet luktar, då doften av en död påminner om det, men ingen fattade den verkliga orsaken.

Han var ju anonym – precis som jag väljer att vara. Höll sig för sig själv och hade inte mycket kontakt med grannarna. Såg honom någon gång med sin rullator. Men jag reagerade inte på hans frånvaro, det gjorde ingen annan heller. Trots jag inte kände mannen grep hans öde mig. Ingen skall behöva ligga så i dagar, veckor eller månader.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar