lördag, oktober 17, 2009

Ful, fulare och fulast

Okay, jag medger att jag ljög. Ja för Userneed alltså. Men jag blev så förbannad. Jag bestämde mig för att ta en titt på undersökningen som skulle handla om hjälporganisationer.

De börjar med att hävda att man är helt anonym, till människor som alltså redan har min e-postadress. Sen skall man tala om var var man bor uppgifter blir mer och mer preciserade till vilken kommun. Men där kan man välja att klicka i att man inte vill svara. Vilket givetvis är en skenmanöver för på nästa sida skall man ange sitt postnummer. Då blev jag sur och skrev i postnummer 10000. Vet inte vem som har det numret. Kan gissa på Kungen eller riksdagen kanske :D. Efter det fyllde jag i nonsensuppgifter. Jag tjänar faktiskt inte 3 miljoner efter skatt. :) Inte heller ger jag men än 5000 i välgörenhet om året. Resten var faktiskt rätt sanna uppgifter. Det är t.ex. viktigt för mig att fonder och hjälporganisationer inte är religiöst bundna.

Men jag blir rätt sur när man lovar anonymitet och sen begär uppgifter som i stort gör att de kan komma hem och knacka på dörren. Har man dessutom fyllt i ett antal undersökningar under några år så vet de i princip allt som är värt att veta om en. Spelar ingen roll om de hävdar att allt sköts anonymt, när pengar är inblandat så skulle vissa företag inte ens dra sig för att komma in och leta i garderoben hos folk

Det är förbjudet att sätta upp övervakningskameror utan tillstånd på grund av den personliga integriteten. Men att begära att privatpersoner skall svara på känsliga personliga uppgifter till olika företag som säljer tjänster till andra pengahungriga företag är helt okay.

Nej tack!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar