onsdag, oktober 21, 2009

Låt mig se

Oerhört trött oavsett antal sovtimmar ibockat
Nedstämd & orolig. Ångest & dåligt självförtroende ibockat
Nedsatt social, fysisk aktivitet ibockat
Ökad aptit med sockerbehov och viktökning ibockat
Koncentrationssvårigheter ibockat

Japp visst är det SAD som står på tröskeln igen!

SAD står för Seasonal Affective Disorder. Årstidsbunden depression alltså.

Vet att jag var dåligt med min ljusterapilampa. Började alldeles för sent och sen blev det bara varannan dag. Nåja bättre sent än aldrig. Lampan har hjälpt mig förr och jag tänker inte ge upp, det går fortfarande att häva detta. Men det är jobbigt med tröttheten och de mörka tankar som tränger sig på när man minst anar det.

Uppdaterat: Undrar om det är därför jag har haft dille på fisk ett bra tag nu. Det finns en hel del D-vitamin i t.ex. lax. D-vitamin som bildas med hjälp av solljus.

Hittade en artikel om fisk och depressioner. Intressant.

Mot kylen Nea dags för oss att äta mera lax!

2 Kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen det där. Jag känner mig hängig på både höst och vår.

Mea sa...

För mig är det bara hösten/vinter som är tuff tack och lov. Fixar bättre när ljuset kommer tillbaka igen. Men vet att många har det även på våren.

Det är iofs ganska skönt att man vet vad det beror på, då vet man att det bara är att hålla ut. Det blir bättre trots att det är jobbigt.

Skicka en kommentar