fredag, oktober 09, 2009

Herta Müller ger mig huvudvärk.

Fick ett utskick från min favorit bokhandel på nätet.

Årets Nobelpristagare - Herta Müller
Nobelpriset i litteratur 2009 går till Herta Müller, med motiveringen att hon "med poesins förtätning och prosans saklighet tecknar hemlöshetens landskap".

Jag fick huvudvärk direkt. Herta Müller är säkert bra. Skriver poesi och prosa förstår jag. Vågar nog inte hoppas på en spännande deckare under det namnet dock.

Nej skall alldeles snart krypa i säng och läsa ett kapitel av Fyrvaktaren av Camilla Läckberg. Jag orkar inte med böcker som har texter som havregröt. Meningar som växer i munnen och trots allt inte kommer fram till något. Jag tycker inte om ord som kryper under in under huden på mig och lämnar mig naken, hudlös och ångestfylld. Jag har tillräckligt med att varje dag försöka hitta kläder som täcker mig med tjocka lager så att jag slipper frysa. Världen är tillräckligt kall som den är.

Nu kan jag inte svära på att stackars Herta är en sådan författare som river skinnet av folk men något säger mig att det är så i hennes “tecknande av hemlöshetens landskap”.

Jag behöver en gåta som faktiskt få sin lösning! Ett mord som finner sin mördare och får ett förhållandevis lyckligt slut.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar